Cito-toetsen voor taal

Geplaatst op 09-12-2017

Cito-toetsen voor taal
De Cito-toets groep 8 is de belangrijkste Cito-toets die leerlingen op de basisschool maken. Het is immers de toets waar in al die jaren van onderwijs naartoe wordt gewerkt. Hoewel de Cito-toets uit twee onderdelen bestaat, namelijk rekenen en taal, zijn er wel degelijk meer vakken die in de toets aan de orde komen.

Wat dacht je bijvoorbeeld van begrijpend lezen en spelling? Maar ook woordenschat en stellen (schrijven van teksten) worden aangeroerd. Kinderen worden dus over hun gehele kennis getoetst. En voor sommige kinderen kan dat best even wennen zijn. In dit artikel gaan we dieper in op de achtergrond van taal en taalonderwijs, door in te zoomen op begrijpend lezen, woordenschat en diverse vormen van spelling.

Toetsen voor taal
Taal is een belangrijk aspect van ons dagelijks leven. Wie in de maatschappij normaal mee wil kunnen draaien, zal een bepaalde basis moeten hebben. Die basis wordt gelegd met taal. Spreken en luisteren zijn belangrijke items binnen die toetsen, maar ook woordenschat mag niet ontbreken.

Woordenschat wordt op scholen vaak aangeboden in de methodes voor taal en valt dan onder het stukje begrijpend lezen. Het is het idee dat leerlingen door te lezen nieuwe woorden beginnen te kennen. Ze zijn dus in staat hun woordenschat uit te breiden door de betekenis van nieuwe woorden te herleiden uit teksten.

Klinkt misschien ingewikkeld, maar methodemakers spelen daar heel handig op in. Het wordt stapsgewijs met kinderen besproken en de leerkracht zit er bovenop terwijl dit wordt aangeleerd.

De Cito-toetsen door de jaren heen toetsen ook begrijpend lezen en woordenschat. Er is dus al vrij snel te zien hoeverre een kind goed mee kan komen en wanneer er ergens nog wat hulp vereist is. Voor de goede orde: de Cito-toetsen voor begrijpend lezen en woordenschat (binnen het domein taal) zijn andere toetsen dan de methodetoetsen die leerlingen maken aan het einde van ieder blok van de taalmethode. Die kennis ligt doorgaans verser in het geheugen en kan om die reden dus beter toegepast worden in een toets.

Toetsen voor spelling
Spelling maakt deel uit van het taalonderwijs, maar vormt wel weer een aparte rubriek. Op basisscholen worden spellinglessen doorgaans dagelijks gegeven en er is dan onderscheid in spelling van werkwoorden en niet-werkwoorden. Met andere woorden: leerlingen leren werkwoorden vervoegen en categorieën kennen, maar ook kunnen ze zinsdelen en woordsoorten herkennen. Leerlingen moeten dus weten wanneer je een woord met een d of een t schrijft, maar ook in welke tijd een woord staat en hoe je de persoonsvorm, het onderwerp, het gezegde en zaken als lijdend voorwerp en persoonlijk voornaamwoord kan vinden.

Kinderen kunnen spelling heel erg leuk vinden, of er heel erg tegenop zien. Het zijn namelijk nogal wat regeltjes die ingestampt moeten worden en je doet het zo snel verkeerd. Gelukkig zijn er op basisscholen tal van lesmethoden die dit gedegen voorbereiden en kinderen echt klaarstomen voor een overhoring op het gebied van spelling.

Een dagelijks dictee is overigens ook iets wat je veel terugziet binnen de taalmethodes. Een handige manier voor de leerkracht om bij te houden in hoeverre een leerling de regels snapt.

Conclusie
Taal. We komen er niet omheen. In de maatschappij is taal de wijze waarop we met elkaar in contact komen. Niet gek dus dat er ook veel aandacht voor taal is op de basisschool, waar leerlingen de Cito-toetsen moeten maken. Met name de onderdelen woordenschat en begrijpend lezen komen aan de taalkundige kant naar voren, waarbij werkwoorden en spelling onder het aparte hokje “spelling” vallen. Basisscholen bereiden zich doorgaans goed voor op deze vakken met dagelijkse lessen voor spelling en regelmatige lessen voor begrijpend lezen en woordenschat in de taalmethode.

Bron: www.cito-toets-oefenen.nl

Deel dit bericht:

Contact

LeesMees
Rederijkerstraat 151
2531 VK 's-Gravenhage

06-52785001
  • Onze zoon had wat achterstand met begrijpend lezen. Na 3 maanden LeesMees ¬†mochten de resultaten er al wezen!

    Gergana Yanalieva
  • Eindelijk een site die uitblinkt in begrijpend lezen.

    Leanne Meijster Orthopedagogiek
  • Wat een leuke, leerzame site. De kinderen uit mijn praktijk oefenen met veel plezier en zijn trots¬† op hun resultaten.

    RT Ypenburg/ Conny Meijster
  • De leerstof wordt op een aantrekkelijke manier aangeboden.

    Christine de Badts
  • Het voordeel van Leesmees is dat ik niets hoeft op te schrijven.

    Leerling
  • Er zijn verschillende onderdelen bij Leesmees. Ik vind eigenlijk alle onderdelen wel leuk!

    Leerling
  • Ik vind het een goede, leerzame site. Voordat ik begon met leesmees had ik moeite met begrijpend lezen, nu gaat het veel beter

    Yousri
  • Wat een mooie en leerzame site!

    Janneke den Ouden
  • Ik heb veel moeite met woordenschat en begrijpend lezen. Voetballen is leuker. Toch is Leesmees leuk om te doen.

    Musa
  • Toen ik begon leerde ik veel nieuwe woorden, hoe je een tekst moet opbouwen en nog veel meer...

    Anouar
  • LeesMees is benieuwd naar uw mening!

    Het team van LeesMees
Gergana Yanalieva Leanne Meijster Orthopedagogiek RT Ypenburg/ Conny Meijster Christine de Badts Leerling Leerling Yousri Janneke den Ouden Musa Anouar Het team van LeesMees