Geplaatst op 06-06-2019
Veel leesplezier gewenst!
Het is meestal een flinke klus om je klas goed en efficiënt in te delen. Daar komt vaak heel wat geschuif bij kijken. Alles moet zijn plek hebben: tafeltjes, kasten, bureaus en alle speciale hoeken. Een bomvol lokaal is het gevolg.
Maar toch ... Als het even kan, maak dan van de plaats waar de boeken staan een gezellig hoekje. Een paar stoeltjes erbij. Wat posters aan de muur. Je kent dat wel. Misschien heb je zelfs plek voor een echte luie stoel. Dat maakt het zoeken naar dat allerbeste boek nét even wat fijner.
Stimuleer je leerlingen de boeken ook steeds weer netjes achter te laten. Laat ze er geen rommeltje van maken. Een schots en scheve rij boeken op de plank nodigt niet uit. Het is net als met eten. Je eet een stuk smakelijker als je prakje niet zomaar op je bord is gekwakt!
Als je leerlingen naar de boekenplek lopen, krijgen ze meteen al een fijn gevoel. Als je dát voor elkaar hebt, ben je al een heel eind op de goede weg!
Elke ochtend las ik het. In grote witte letters boven de ingang van mijn eerste school: Ieder kind is uniek. Dat klopt trouwens nog steeds. Het is uitdagend om een schooljaar lang met een groep uniekelingen op te trekken.
Wat dat allemaal met leesplezier en begrijpend lezen te maken heeft? Simpel! Al die unieke kinderen willen boeken die aanspreken. Dat betekent nogal wat.
Toch is het gemakkelijker dan je denkt. Gewoon één ding voorkomen: eenheidsworst. Zet in je leeshoek niet alleen spannende verhalen of boeken die je zelf goed vindt. Zorg ook voor heel andere soorten. Bijvoorbeeld boeken over dieren of over geschiedenis. Geef non-fictie een plek. Wetenschap, toekomst en ook poëzie.
En … vergeet de actualiteit niet. Denk aan tijdschriften. Vaak willen je leerlingen die van thuis wel meenemen.
Zo is er voor ieder kind iets te kiezen. Genoeg te kiezen. Want een boek is meestal eerder uit dan je verwacht.
“Heb je het hélemaal gelezen?”
Die vraag heb je vast weleens aan je leerlingen gesteld. Het antwoord op die vraag - beslist niet uniek – is áltijd hetzelfde.
Nieuwsgierigheid is de bron van ontdekken, van leren en vooral ook van plezier. Het nieuwe is vaak anders, leuk en verrassend. Dát wil je meemaken. Wat fijn dat kinderen zo nieuwsgierig zijn.
Zet die nieuwsgierigheid daarom eens wat bewuster in in de strijd tegen het verdwijnende leesplezier. Dat kan al heel goed in het leeshoekje van de onderbouw. Hier zijn een paar leuke ideeën voor die kleintjes.
De stoel met kussens zien we al vaak. Een stapje verder gaat een heerlijke slaapbank. Zie je het al voor je? Lekker bladerend genieten onder een dekentje. En natuurlijk een spannende zaklamp erbij. Lezen wordt een regelrecht avontuur.
Leg ook gewoon eens een vergrootglas in je boekenhoek. Voor je het weet ontdekken je kinderen dat ze er die mooie prenten heel precies mee kunnen bekijken. En wát ze dan allemaal zien! Ontdekken, verwonderen en er dan samen nog even over praten.
Laat je kids nieuwsgierig blijven. Als je regelmatig wat verandert, hou je lezen spannend: de hoek én het boek.
Leerlingen vinden het maar al te leuk als juf of meester voorleest. Je kunt werkelijk geen enkele reden bedenken om dat niet te doen. Heb je er toch een kunnen verzinnen? Span dan gewoon iemand anders voor je karretje. Er is vast iemand die dat leuk vindt. Een collega, een assistent of een ouder. Misschien je directeur wel!?
Aan de slag dus. Welk boek wordt het?
Om het kiezen voor de kids leuk te maken, maak je een top 10. Introduceer alle boeken en dan … volgt de spannende verkiezing. Leuk op vrijdagmiddag. Met als slot een lekker lang stuk voorlezen uit het winnende verhaal.
En wat doe je met de negen net zo mooie boeken die het niet werden? Lees van ieder boek het eerste hoofdstuk voor. Niet in de klas, maar op een rustig plekje, op een stil moment. Neem het op en sla het op. Gewoon met je laptop of je telefoon. Zet alle fragmenten op een plek waar je leerlingen ook bij kunnen. Je eigen digitale voorleesbieb.
Zo kunnen ze allemaal genieten. Van jouw voorzet. Een extra motivatie om daarna dat verhaal zelf uit te lezen.
Volgt snel...!
//= base_url() ?>