Lees onderstaande tekst goed door en beantwoord de vragen in de rechterkolom.
(S)taken van leerkrachten
Protest
(1) Het zal je niet ontgaan zijn, er heerst grote ontevredenheid onder een aanzienlijk deel van de leerkrachten. Laatst ontaardde dit in een kolossale staking waarbij veel schooldeuren voor één dag op slot bleven. Kinderen kregen deze dag noodgedwongen vrij en een enorme groep meesters en juffen zette koers richting Den Haag om in het Zuiderpark te protesteren.
Wat is er aan de hand?
(2) Leerkrachten hebben natuurlijk een wereldbaan. Lesgeven aan jonge kinderen is een belangrijke en leuke taak. De afgelopen jaren echter is het takenpakket nogal fors gegroeid. Veel leerkrachten raken daarom overbelast want behalve lesgeven, moeten ze ook akkefietjes oplossen en een enorme administratieve berg wegwerken. Samengevat wil het gros van de leerkrachten méér geld en minder werkdruk. Ze willen genoeg tijd hebben om leerlingen extra te kunnen helpen als dat nodig is. Leerkrachten die het werk hebben neergelegd, zorgen daarmee voor landelijke aandacht en hopen dat politici tegemoet komen aan hun wensen. Door fanatiek actie te voeren, hopen juffen en meesters dat er sneller gehandeld gaat worden.
Administratie
(3) Leerkrachten klagen voornamelijk over de administratie, die zeeën van tijd kost. Je krijgt een indruk als je de map van een leerkracht bekijkt. Hierin staan vaak de lessen, maar ook planningen, afspraken, overzichten, handelingsplannen, roosters, tabellen en andere indelingen. Ook stapelt het nakijkwerk zich snel op. De resultaten worden nauwkeurig bijgehouden om er vervolgens drie keer per jaar rapporten van te maken. Hierop volgen de oudergesprekken, daarvan moeten de gespreksonderwerpen natuurlijk worden genoteerd en de gemaakte afspraken worden nageleefd. Om alles op orde te houden, werken veel leerkrachten na werktijd noodgedwongen langer door.
Lessen
(4) Lesgeven, dat is wat veel leerkrachten het liefst de hele dag doen. Dat wordt nagenoeg altijd gedaan volgens een bepaalde methode. Zo rekenen veel kinderen met de methode Wereld in Getallen of Pluspunt. Om goede lessen te blijven geven, volgen veel leerkrachten cursussen, trainingen en workshops. Na een aantal jaren wordt de methode vervangen. Dit is fijn voor veel leerlingen, net als voor veel leerkrachten, maar het kost wel veel tijd om écht goed te leren werken met een nieuwe methode.
Projecten en vieringen
(5) In het basisonderwijs wordt er volop aandacht besteed aan nationale vieringen, herdenkingen en projecten. Kijk maar eens hoe een school eruit ziet rond de sinterklaasperiode, net voor Kerstmis of tijdens de Kinderboekenweek. Ook is er aandacht voor Pasen, Vader- en Moederdag, dierendag, Halloween, carnaval en Koningsdag. Een school zonder verjaardagen of sportdagen, het lijkt bijna ondenkbaar!
Salaris
(6) Bij veel werkzaamheden van leerkrachten gaat het vaak om ‘liefdewerk oud papier’. Met andere woorden, het wordt gedaan uit liefde voor het vak, maar men ziet het niet terug in het salaris. Wat door leerkrachten in het basisonderwijs krom wordt gevonden is dat het salaris van docenten op de middelbare school wél een stukje hoger ligt. Daarom wordt er nu een beroep gedaan op de regering in Den Haag. Maar wat blijkt? Hordes verpleegkundigen en politieagenten staan ook in de rij voor een salarisverhoging…